Przejdź do treści

dot. uporządkowania dz. nr 1252/4 obręb nr 1 miasta Węgorzyno

  • Rodzaj: Interpelacja
  • Skierowane do: Krzysztof Gwóźdź Burmistrz Węgorzyna za pośrednictwem Przewodniczącej Rady Miejskiej w Węgorzynie
  • Interpelujący: Stanisław Ociepa
  • Data wpływu: 27-08-2024
  • Data przekazania: 27-08-2024
  • Treść:

    Interpelacja na podstawie art. 24 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 604) składam interpelacje w następującej sprawie: uporządkowanie dz. nr 1252/4 obręb nr 1 miasta Węgorzyno UZASADNIENIE Działka ta zlokalizowana jest w centrum Węgorzyna. Już raz w 2022 została uporządkowana, jednak w trakcie remontu ulicy Księdza Fortunata Sosnowskiego ponownie zostało na niej składowane elementy z rozbiórki starej nawierzchni. Remont zakończył się już dawno temu a sterty gruzu pozostały. Działka ta znajduje się w centrum miasta i taki widok bardzo niekorzystnie wpływa na wygląd miasta. Bardzo proszę o uprzątnięcie terenu, abyśmy jako mieszkańcy nie musieli wstydzić się tego bałaganu. W załączeniu dokumentacja fotograficzna.

  • Załączniki do pobrania:

Odpowiedź

  • Odpowiadający: Burmistrz Krzysztof Gwóźdź
  • Wydział merytoryczny: Mirosław Przysiwek
  • Data odpowiedzi: 13-09-2024
  • Treść:

    ODPOWIEDŹ NA INTERPELACJĘ

    złożoną do Rady Miejskiej w Węgorzynie w dniu 27 sierpnia 2024 roku.

     

    W nawiązaniu do przekazanej Burmistrzowi Węgorzyna interpelacji, która wpłynęła do Rady Miejskiej od radnego Pana Stanisława Ociepy informuję, że odpady jakie zalegają na nieruchomości 1252/4 są odpadami po-inwestycyjnymi, których utylizacja winna były zostać uwzględnione w kosztach zrealizowanej w roku 2023 inwestycji na Placu Jana Pawła II. 

    Niestety, nie uwzględniono w umowie wykonawczej utylizacji odpadów, a jeżeli nawet uwzględniono to poprzez ich składowanie na nieruchomości, o której mowa w interpelacji. Ich obecna ilość i rodzaj uniemożliwia utylizację zgromadzonego odpadu budowlanego w ramach posiadanego limitu budżetowego ustalonego dla pracownika ochrony środowiska. Limit ten rozliczany jest w ramach gospodarki odpadami typu komunalnego, jakie spotykamy na tzw. „dzikich wysypiskach” nie zaś odpadami po-inwestycyjnymi. Należy nadmienić, że rokrocznie limit ten nie jest wystarczający.

    W sprawie którą porusza interpelacja podjąłem wcześniej działania, polegające na sukcesywnym przekazywaniu materiału możliwego do wykorzystania przez sołectwa bądź mieszkańców jako tzw. materiał wtórny. Takim działaniem pragnę zredukować ilości zalegającego na placu materiału celem obniżenia ostatecznego kosztu uprzątnięcia działki. Na placu zgromadzono poeksploatacyjny materiał budowlany jak kostka, płyty czy krawężniki  ale też odpad pobudowlany  o kodzie 17.01.01, którego koszt jednostkowy w RZGW Słajsino wynosi  110,70 zł/Mg oraz odpad o kodzie 17.09.04 o koszcie 615 zł/Mg plus koszty załadunku i transportu.

    Na spotkaniu z sołtysami informowałem o możliwości zagospodarowania niektórych rodzajów materiałów jak krawężniki, kostka, płyty drogowe czy jumbo. Gmina sprzedała w m-dzy czasie - jako materiał złomowy – także kilka starych, skorodowanych słupów metalowych. 

    Niestety, na dzień odpowiedzi na interpelację nadal pozostaje bardzo duża ilość odpadu poinwestycyjnego. Jego ilość oszacowano jak w poniższym zestawieniu.  

    ~31 palet polbruku po 10 warstw na palecie (ok. 300-350 m2 powierzchni),

    ~10 palet koski sześciobocznej 10 warstw na palecie (ok. 100 m2 powierzchni),

    ~160 płyt jumbo, 100 x 75 mm, (120 m2 powierzchni),

    ~20 płyt drogowych (3.5*1.5), (105 m2 powierzchni),

    ~75 kamiennych krawężników,

    ~10 betonowych krawężników.

    ~90-120 Mg spryzmowanej ziemi.

    Rozpatrując, tylko uprzątnięcie ziemi – w różnym stopniu zanieczyszczonej odpadami innego rodzaju -  szacować należy, że ok. ¾ można zutylizować za cenę 110,7 zł/Mg a ¼ po 615 zł/Mg. Z tego powodu samo tylko zagospodarowanie tego odpadu przez RZGO wyniesie (8.750 + 16.150) ~24.900 zł. Należy zakładać również, że załadunek oraz transport do RZGO wyniesie dalsze ~20.000 zł, zatem koszt całkowity można szacować na ok. 45 tys. zł. Nie mamy zapewnionych takich środków pieniężnych w budżecie roku 2024. 

    Urząd, do czasu zapewnienia środków budżetowych dedykowanych uprzątnięciu  nieruchomości 1252/4  będzie usilnie poszukiwał sposobności zagospodarowania zgromadzonego tam odpadu metodą recyclingu, możliwego jednak do przeprowadzenia tylko przy okazji realizacji okazjonalnych gminnych zadań remontowo-inwestycyjnych. 

     

     

  • Załączniki do pobrania: